Calisthenics och streetworkout i Djungelgym

Calisthenics och street workout är i grunden träning med egen kroppsvikt.

Övningar – utfördes ofta rytmiskt – genom statisk träning, sving moment, tryck, uppdrag, press, hopp, balans etc. med din egen kroppsvikt. Övningarna i Djungelgym är avsedda att öka kroppskontroll, öka kroppssammansättning, kroppsmotion och flexibilitet.  När övningar utförs kraftfullt och med variation ökar muskulär och anaerob aktivering. Du förbättrar psykomotoriska färdigheter som smidighet, balans, styrka och koordination.

 

 

 

Övningar för nybörjare i Calisthenics  i Djungelgym: Rond 1

Du kör 3 rundor. 30 sekunders vila mellan varje övning/ reps, och 3 minuters vila efter varje rond. Det är 8 övingar. Du kör totalt 8×3 och det tar ca 20 min

 

1. 25 Djupa upphopp

 

2. 10 Benuppdrag ( Häng i chinsstång och drar upp benen till händerna eller till L  )

 

3. 10 Chins / Pull upp ( Ta hjälp av elastiska band)

 

4 . 10 Handstående mot vägg / fritt eller mot lägre chinsstång ( försök till handstående)

 

5. 20 dips i barr

 

6. 15 burpees

 

7. 30 pendlingar i barr

 

8. Armböjningar/Armhävningar i ringar ( fäst under monkeybaren)

 

 

 

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *